Starost gume lagano se može provjeriti putem DOT broja koji se nalazi na svakoj gumi. Tako na primejr broj 1118 označava da je guma proizvedena 11. tjedna u 2018. godini. Mnogi “blogeri” savjetuju svojim čitateljima da pri kupnji guma zahtijevaju “nove sveže” proizvode i provjeravaju datum proizvodnje na gumi. Na takve teme morali su reagirati stručni časopisi, nacionalne udruge distributera kao i sami proizvođaći guma. Upozoravaju na to da gume nisu pokvarljiva roba i da takvi članci zbunnjuju ljude. Zajednička činjenica je važnost da se auto gume moraju pravilno čuvati i zakonskim i drugim službenim dokumentima kojima se traži krajni rok od datuma proizvodnje kada se guma mora prodati.
Mišljenje svjetskog stručnog udruženja
Svjetsko udruženje proizvođača guma i naplatka (European Tyre and Rim Technical Organization) u svojoj službenoj publikaciji navodi preporuke o čuvanju automobilskih guma zračnica i štitnika. Doduše, dokument nema zakonsku pravovaljanost, ali se u praksi njegove upute mogu pratiti bez nedoumica. Preporukama se govori o pravilnom čuvanju guma kako bi one zadržale svoje značajke, dok se ne određuje konačni rok do kojeg guma mora biti prodana. Pravilno skladištenje između ostaloga osigurava zaštitu od visoke temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija. Slične savjete možete naći u tehničkim uputama jamstvenog lista prilikom kupnje guma.
Europske države
Krajnji rok tijekom kojega se gume smatraju novima (naravno uz obavezu pravilnog skladištenja) i kao takve se mogu prodavati, može se naći na primjer u uzancama BS AU 50 iz Velike Britanije. One navode da guma može biti stara 6 godina, a njihova NTDA govori o pet godina od dana proizvodnje. Saveznjemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su gume nove ako su stare do pet godina. Zanimljivo je da se u dokumentima spomenutih organizacija ništa ne govori o tome da se nakon isteka tog perioda ne mogu prodavati, odnosno da su neupotrebljive. Istiće se da ih je prije prodaje potrebno pregledati od strane stručnjaka ili se mora dobiti mišljenje proizvođaća.
Koncern Goodyear
Službeni dokument koncerna Goodyear, najvećeg svjetskog proizvođaća guma, tvrdi slijedeće:
- automobilske gume i njihovi sastavni dijelovi (zračnice, štitnici) robnih marki koncerna Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava ili Debica osmišljeni su tako da mogu izdržati djelovanje velikih sila, opterečenje, izloženost sunčevoj svjetlosti i radne temperature tijekom čitavoga vijeka gume. Kako bi gume što bolje zadržala svoja svojstva, njihovi sastavni dijelovi proizvedeni su pomoću optimiziranih mješavina voskova, antioksidanta i antiozonata.
- Skladištene i upotrebljene gume zadržavaju odgovarajuća svojstva ako su pravilno održavane, ako nisu bile predmet lošega rukovanja i ako se čuvaju u odgovarajućim skladišnjim uvjetima.
Najvažnije je pravilno čuvanje
Pravilnim čuvanjem, gume zadržavaju svoja prvobitna svojstva. Međutim, treba upozoriti da se neka svojstva sane gume tijekom upotrebe mijenjaju zbog sporog ali konstantnog habanja, odnosno smanjivanja dubine kanala u dezenu gaznoga sloja. Neka svojstva se s vremenom pogoršavaju, a druga poboljšavaju. Primjerice, otpor na akvaplaninoj i otpor na habanje na mekoj cesti općenito se smanjuje upotrbljivost na takvoj cesti i stupnju istrošenosti. Vozači će prema zdravome razumu prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na vozilu.
Jamstva Goodyear i Sava Tires
U Goodyear Dunlop Sava Tires pravim metodama upravljanja zalihama i strogim internim pravilima vodi se računa o tome da gume robnih marki Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Debica isporučene tržištu ne budu starije od tri godine. Stvarna je prosječna starost ispporučenih guma ipak mnogo manja.
Zaključak
Guma koja je stara do pet godina od datuma svoje proizvodnje pod uvjetom da je ispravno skladištena, smatra se novom gumom. Ne preporuča se korištenje starkije od deset godina. Vremenski rok garancije za nove gume počinje njihovom kupnjom.